Fototips: The Golden Hour

Klicka på bilden för att få se den i större storlek
 
Den första timmen när solen gått upp och den sista timmen innan solen går ner. Där har du det.
Den magiska timmen aka. "the golden hour". Det är då solen står som lägst på himlen och får allt att bada i ett vackert, bländande gyllene sken. Där finns låga kontraster och skuggorna blir mjuka. Ett perfekt fototillfälle alltså, oavsett vad du fotar. Det kan vara landskap, porträtt, macro you name it! Det kan vara lite knepigt dock, när man står där med sin kamera och lite tafatt vrider och växlar mellan inställningarna på kameran. Nedan följer 5 olika tips för att fotografera under den magiska timmen aka "the golden hour".
 
Klicka på bilden för att få se den i större storlek
 
1. Tiden. Kolla när solen går upp och när den går ner på den lokala plats du tänkt ta bilder. På det viset vet du hur du ska förhålla dig när du är på plats. Planering i god tid har du bara nytta av sen när du väl är på plats.
 
2. Använd dig av ett stativ. För ett optimalt resultat med "sämre ljus" förhållanden kan du använda dig av ett stativ för att slippa skakningsoskärpa. En bonus är att använda en fjärrutlösare för att få den där krispigheten. Kom ihåg att ha låg ISO och en liten bländare för att få djup i ditt motiv, f/8 eller uppåt brukar fungera bra.
 
3. Ändra vitbalansen. En vis man sa till mig en gång "kör alltid på auto", då kan du korrigera vitbalansen lättare i efterbehandlingen. Men det hindrade inte mig från att testa mig fram ändå och jag blev ganska överraskad av resultatet.Testa lite olika och var inte rädd, men det kan vara bra att öva detta innan du ger dig ut för att fota på allvar.
 
Klicka på bilden för att få se den i större storlek
 
4. Klicka som en galning. Tiden är knapp och det gäller att vara snabb. Rätt vad det är så försvinner solen och det magiska ljuset, så står du där besviken. Du vill inte missa din chans! Att fotografera i RAW kan vara till din fördel under den magiska timmen. Har du råkat få en överexponerad solnedgång eller himmel kan efterbehandling i Camera Raw vara din räddning.
 
5. Var kreativ. Var inte blyg med att testa olika perspektiv eller vinklar. Ljuset och reflektionen ändras när du ändrar position, likaså intensiteten i färgen från solen. Var försiktig med allt för mycket överexponering, du vill ha ett gyllene ljus, inte vitt ljus. Fotar du direkt emot solen skapar det många reflektioner och "sun flares" i linsen som fastnar på bilden, det kan vara en cool effekt och hur mycket man vill ha i sin bild är en personlig smaksak. Använd motljusskydd för att minimera risken för "sun flares" om du inte vill ha några.

Fotar du porträtt till exempel vill du inte ha för många störande "sun flares" (om några alls) och du bör därför positionera ditt motiv så du har dess skugga över linsen, antingen helt eller lite mer än hälften. Tillräckligt mycket så att högdagrarna inte frätter ut ditt motiv, eller skuggorna tar över. Vill du få riktigt proffsiga motljusbilder, kan en reflexskärm kan vara till hjälp för att lätta upp skuggorna i ansiktet. Lagom är bäst om du frågar mig. 
 
Klicka på bilden för att få se den i större storlek
 
Klicka på bilden för att få se den i större storlek
 
Klicka på bilden för att få se den i större storlek
 
Det var alla 5 tips, jag hoppas att du lärde dig något nytt och blir inspirerad till att testa en fotografering i detta fantastiska ljus som vi faktiskt får helt gratis :)
 
olivias | mode, foto & vardag

så fina bilder! Ljuset blir verkligen fint då!

Svar: Tack så mycket Olivia :) Ja, visst blir det, helt magiskt :D
Elaine

Anna

Vilka bra tips och vilka fina bilder! :)
Du får gärna kika in i min rätt så nystartade fotoblogg. Den handlar, såklart, om foto men även om andra saker så som konst och en del vardagshändelser. Kolla in om du har lust :)

Svar: Tack så mycket Anna, kul att du tycker det :) Ska absolut kika in på din blogg!
Elaine

Evelina Björkdahl

Jättebra inlägg! Eftermiddagsljus är mitt favoritljus att fota!

mary

Älskar din blogg ! är inne varje dag och kollar. dina bilder är helt FANTASTISKA :))
En blogg jag har fastnat för .. inte hittat en blogg jag följer varje dag , haha ! Så känn dig speciell :)
Dina bilder är amazing glöm inte det :) <3

Svar: Åh tack snälla Mary, jag blir verkligen jätteglad! Tack för de fina orden, de gjorde min dag <3
Elaine

Sandra Lundin

Fantastiska bilder! Jag älskar verkligen den första!

Svar: Tack så mycket! :D
Elaine

Göran Elmertoft

Jag känner många fotografer som bara fotograferar under dessa tidpunkter med sitt magiska ljus. Ett bra tips du delar med dig av och som många kommer få glädje av.