Redigering i JPEG kontra RAW

 
 
Jag läste just Elin Keros råd om redigering i Camera Raw och att blogg-anpassa bilderna.
Jag har upplevt något med mina tidigare uppladdade bilder här i bloggen att de blir extremt brusiga, dassiga i sina färger och märkligt "matta". Jag trodde att det inte fanns något att göra åt det, att bilden "automatiskt" tappar färginformation när man laddar upp den på blogg.se. Men när jag läste Elins inlägg tändes en ljus strimma av hopp. Jag beslöt mig därför att testa skillnaderna mellan att arbeta med samma bild i Camera Raw jämfört med en JPEG-bild. Vilken skillnad! Bilden längst upp är en JPEG-bild som jag bara har redigerat i Photoshop CS5 + Lightroom 5.2, bilden längst ner är en RAW-fil redigerad i enbart Camera Raw + Photoshop CS5.
 
Har ni haft samma problem som mig så råder jag er till att läsa Elins inlägg, det räddade hela min syn på bloggandet framöver. Inga fler dassiga bilder här inte!
 
 
 
Evelina Björkdahl

Jag håller med, så bra inlägg!

Svar: Kul att du uppskattar det :D
Elaine