Gratis presets till Lightroom.

 
Jag fick en sån fin kommentar av en läsare som heter Yohanna. Hon undrade lite över var jag hittat de presets till Lightroom som jag visade i ett tidigare inlägg. Jag fick en tanke att det säkert är fler som skulle vilja veta, därför tänkte jag visa er just detta. Dessutom hänvisa er via en länk vart ni kan hitta varje respektive preset och ladda ner. Det är väldigt svårt att hitta riktigt bra presets utan att betala en summa, men de jag tänkte delge är givetvis gratis. Jag visar naturligtvis hur ni installerar dem så ni också kan ha skoj i Lightroom! :)
 
För övrigt använder jag mig av Lightroom 5, vilket jag tror är den senaste versionen. Jag skulle tro att installationen av presets i tidigare versioner av Lightroom sker på samma sätt. Om inte så får ni helt enkelt googla, det är lätt att hitta en guide.
 

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________
 
 
______________________________________________________________________________
 
 
 ______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
 
 
Nu till hur du laddar ner dina nerladdade presets i Lightroom. När du klickat på länken och en zip-fil har sparats på din dator öppnar du upp zip-filen. Du ser då en fil med namnet på den preset du just valt att ladda ner med .lrtemplate efter namnet, detta bekräftar att du har rätt preset-fil (ex. Beach Life.lrtemplate).
 
 
Därefter måste du öppna upp Lightroom. I menyn längst upp till vänster klickar du på "edit" följt av "preferences". En ruta kommer upp och till höger finns en liten knapp där det står "Show Lightroom Presets Folder", klicka på den.

 
Adobe-mappen kommer upp, klicka på mappen som det står "Lightroom" på, sedan "Develop Presets". Skapa en mapp med valfritt namn, exempelvis "Samling Presets". Nu kan du lägga in din preset-fil i den mappen du nyss skapat genom att enkelt dra (Beach Life.lrtemplate) direkt från zip-mappen.
 
OBS! Har du haft igång Lightroom under tiden du skapat en mapp och lagt in preset-filen måste du stänga ner Lightroom för att kunna använda din nya preset. Hoppas den här informationen har varit till nytta och jag önskar dig mycket nöje! Lägg en kommentar om du undrar över något så ska jag försöka att hjälpa dig :)
 
EMELIECATRINE

Åh, men tusen tack! Så glad jag blir.

Fina bilder du tar. Är det lightroom du redigerar i eller vad var det för något?

Svar: Tack själv! :D Jajemän, det är Lightroom :)
Elaine

Pouline

sv: yes! blixten står bakom mig och är riktad mot kameran! puss