Att fotografera i direkt solljus

Att få till den där mjukheten i direkt solljus är i princip omöjligt för egen del. Det blir alltid skarpa skuggor som jag sedan svär över när jag går igenom alla bilder efter en fotografering. Men nu ni! Jag har lärt mig något nytt! ....Egentligen inte så värst nytt, men en uppdatering på inställningar i direkt solljus i alla fall. Värt att dela med mig tänkte jag, så jag tog ett par testbilder efter att ha sett den här kanonbra videon:
 
 
Så här blev mitt resultat efter att ha lagt solen i ryggen och en reflexskärm i silver framför mig, lutandes mot kamerastativet. Blev lite blown away när man såg före och efter bilderna!
 
Utan reflexskärm. Ursäkta uttrycket men det starka ljuset fick mig att rynka på bryna ^^
 
Med reflexskärm!


Utrustning: Canon 5D Mark II, Sigma 50mm/2.8, reflexskärm
 
Linda Jungarå - FOTOGRAF STUDENT FILMNÖRD SKÖNHETSJUNKEY MUSIKFREAK ROMANTIKER

Reflexskärm är ett jättebra verktyg ;)

Svar: Verkligen! Fattar inte hur jag klarat mig utan den tidigare...
Elaine

Matilda

Shit vilken skillnad!

Matilda

vilken skillnad! :)

Veronica

Vilken stor skillnad!

Sofia

Bra tips :-)

Maria

Oh vilken skillnad, tack för videon!!

KMStyle

oj vilken skillnad!

Tove

Jag förstår verkligen inte hur man ska göra för att inte blända modellen! Jag har fått tipset att ha en svagare reflexskärm (tex vit) eller stå längre ifrån, men det känns ändå som att modellen blir bländad.. Hur gör du? :)

Svar: Har du kollat din ISO? Ha så lågt antal som möjligt, ex 200-400. Alternativt dra upp slutartiden så den blir snabbare (=mindre ljus) :) Lycka till!
Elaine

Tove

Tror du missförstod frågan lite ;) Modellen blir bländad av ljuset från reflexskärmen = blundar eller kisar på bilderna. Ljuset i bilden kan jag kontrollera ^^

Svar: Åh förlåt! Ja då förstår jag.. Jag ska vara ärlig och erkänna att det är lite av ett problem för mig också men jag brukar låta modellen blunda och "slappna av i blicken" och sedan be henne öppna ögonen sakta för att vänja ögat vid ljuset. Detta hjälper dessutom modellen att intensifiera blicken på bilden. Kan bli riktigt snyggt med en bra modell ;) Hoppas detta hjälper dig, önskar lycka till! :)
Elaine