Halloween-special 7.

 
 
Hängande gubbe
Har du en stor kartong som står o skräpar är detta en riktigt kul grej att göra. Rita ut en persons ben och armar och klipp ut figuren, se till så att armarna och benen fortfarande sitter ihop, du ska alltså inte klippa isär dessa. Lämna en gemensam kant längst upp som bägge ben och armar sitter fast i. Gör två hål på sidorna av kanten och träd igenom en tråd. Häng upp figuren i en gardinstång framför en gardin och tänd lampan i rummet. Resultatet ser ut som om en skugga av en människa som har hängt sig i rummet.
 
Flicka i svart klänning
Det är till din fördel här om du har ett kamerastativ. Jag tog mitt, vecklade ut den till hälften och drog ett lakan över. Sedan blåste jag upp en ballong och placerade den längst upp på stativet. Den sitter på sin plats tack vare lakanets tyngd. Klänningen dras på stativet och på ballongen drar jag över en peruk. Armarna är gjorda av hudfärgade strumpbyxor. Här har jag fyllt dom med tidningar, men av erfarenhet vet jag att hushållspapper ser snyggare ut. Tejpa fast armarna/händerna på figurens "mage" så att armen ser böjd ut när man ser figuren snett bakifrån och knyt fast den runt "halsen" på stativet. 

För extra effekt: Placera figuren i ett hörn och tillsätt ljudeffekter, exempelvis ett barn som gråter.
 
 
 
Huvudlöst barn
Den här lilla figuren är sjukt enkel att göra. Ta två strumpbyxor och fyll den strumpbyxa som ska vara armar med hushållspapper och den strumpbyxa som ska vara ben fyller du med ihoprullade tidningar. Knyt ihop strumpbyxorna med varandra och dra över en klänning. Klart! Det här kan se riktigt läbbigt ut i ett mörkt rum.
 
För extra effekt: Sätt dit ett gammalt dock-huvud eller stoppa ner ett gosedjur och använd huvudet som en illusion av kroppens huvud. En människokropp med kaninhuvud kan se lite freaky ut.. ^^