Rim och Ramsor.

Det är sällan jag berättar om vad som händer i skolan, men vad som hände idag måste jag bara berätta. Vi hade föreläsning om språk i rim och ramsor. Därefter fick vi sätta oss i våra studiegrupper och knåpa ihop 3 stycken ramsor som var till åldersgrupperna 2, 4 och 5 år. Varje ramsa var tvångt tvunget att innehålla rim, rytm, repetition och alligration (ord som börjar på samma ljud, ex sju sjuka sjömän). Eftersom jag hade så pass tråkigt på denna föreläsning och lyssnade med ett halvt öra knåpade jag på en ramsa undertiden. Jag älskar att orden bara ploppar upp i min hjärna när jag som mest behöver dem, det är en egenskap jag alltid haft sen barnsben då jag satt på en gammal skrivmaskin och skrev noveller. Haha, låter som om jag är riktigt gammal. Men ja, det var innan vi fick en dator :P

Hur som helst! Här kommer de 3 ramsor som vi tillsammans i studiegruppen lyckades komma på:

Åldersgrupp: 2 åringar.
Melodi: Imse Vimse Spindel.
Öga, öga, öron
näsa och så mun
Klappa, klappa magen
Dansa runt en stund
Stampa, stampa foten
Sjung en liten stund
Klappa, klappa händer
Vicka på din rump


Åldersgrupp: 4 åringar. (omgjord version av min ramsa)
Rörelseramsan
Hej hopp i våran kropp, vi formas till en boll
Bollen hoppar upp och ner, tills vi inte orkar mer
Sitt stilla, stop! Nu formar vi om vår kropp.
Hej hopp i våran kropp, vi formas till en ______ (välj ut ett objekt)
_______ hoppar upp och ner, tills vi inte orkar mer
Sitt stilla, stop! Nu formar vi om våran kropp.
(Ramsan fortsätter så länge man vill)

Avslutning: 
Byt ut "Nu formar vi om vår kropp" till "Nu vilar vi våran kropp".

Åldersgrupp: 5 åringar
Matramsan
Magen kurrar, fyll nu faten
Barnen hurrar, nu för maten